h1

Gevulde Aardappelen

24 mei 2010

Het Heksenketeltje

Dit is nu één van mijn persoonlijke lievelingsgerechtjes.
’n Gevulde aardappel.
Ik eet dit zo op zich, het ventje heeft er nog ’n chipolata bijgegeten.
Hoe maken we dit lekker dingske
Ingrediënten
8 middelgrote aardappelen
1 ui fijngesnipperd
2 preien fijngesnipperd
100 gr spek in kleine blokjes
2 teentjes look, uitgeperst
2 el bieslook
1 klein doosje room
50 gr geraspte mozarella
Bereidingswijze
De oven voorverwarmen op 180 °.
De aardappelen afwassen en in de schil in ’n stuk keukenpapier draaien, dit met elke aardappel apart doen.
Per vier stuks 12 à 13 minuten laten gaar worden in de microgolf. Best eens voelen, ze moeten gaar zijn vanbinnen, dus meegeven als je er op drukt. Dit hangt af van aardappel tot aardappel.
De aardappels even laten afkoelen en dan uithalen.
Gewoon het bovenste gedeelte afsnijden en met ’n leppel de gare aardappel eruit halen.
De uitgeholde aardappel in zijn geheel bewaren om daarna te vullen.
In een beetje boter de spekblokjes aanbakken en laten bruinen.
Dan de ui en knoflook toevoegen en laten bakken tot deze zacht begint te worden. De prei toevoegen en ook zacht laten worden.
De room toevoegen, en goed afkruiden met peper en zout en bieslook. Dit alles ’n beetje laten inkoken.
De geplette aardappelen toevoegen en goed mengen.
Nog eens proeven want het geheel kan misschien flets van smaak zijn. Dus zeker goed afkruiden.
Op het laatste de mozarella toevoegen, onder elkaar doen en de uitgeholde aardappelen opvullen. Ik doe altijd nog ’n beetje zout in de uitgeholde aardappel voor ik deze opvul.
In ’n ovenschaal naast elkaar zetten en ’n twintigtal minuten in de oven zetten.

Smakelijk!

4 reacties

  1. hallo,

    ik wil het ‘heksenketeltje’ klaarmaken maar begrijp niet goed hoe je de aardappels gaart.
    Draai je ze zo in keukenrol en dan in microgolf op maximum (750)?
    wat is de bedoeling van de keukenrol?
    heb al wel gehoord dat je aardappels kan garen i microgolf maar dan moet je ze inprikken


    • Hallo Dominique,

      Ik prik ze nooit in, ik was ze af en droog ze goed af en draai ze dan in ’n stuk keukenrol (om de warmte vast te houden en het uitdrogen tegen te gaan).

      Lukt elke keer weer🙂

      Je kan de aardappelen ook gewoon koken in water als je wilt, maar dit gaat ’n beetje vlugger.

      Groetjes


  2. hoelang moeten de gevulde aardappels in de oven nog garen?en mag ik vastkokende aardappels gebruiken of liefst andere.
    Alvast bedankt voor het heerlijke recept.
    groetjes.


    • Hallo,
      Ik gebruik altijd vastkokende aardappelen.
      Als je ze dadelijk na het maken in de oven zet, mag je rekenen om ’n twintigtal minuten.
      Als je ze later in de oven zet, zou ik toch zeker op 40 minuten rekenen, als je ziet dat ze ’n beetje te bruin worden, afdekken met alu-folie.
      Smakelijk!



Geef een reactie

